Iklan ini

Friday, August 10, 2012

Hadiah Hari Jadi

siang tadi sekitar jam 12 tengah hari:

murid 1: cikgu,saya tau kat mana cikgu beli gelang tu.
aku: kat mana?
murid 1: kat SIBU kan cikgu? kat kedai jual barang-barang  org kayan.
aku: ohhhh.... ini ayah cikgu bagi.
murid 1: bisi' ku medak sari nyak..ndur urang jual gelanggg..nyak aku ka' meli sitik...
murid 2: manah nyak?
murid 1: aokk meh..hmmm,cikgu,ari tu saya nak beli, nak bagi cikgu.tapi ayah saya tak suruh sebab xda duit.
aku: (speechless...hanya mampu tersenyum)
murid 1: saya nak bagi kat cikgu.hadiah harijadi cikgu.
aku: oh ya?awk tau bila harijadi cikgu?
murid 2: bulan ogos,cikguuuu..
murid 1: haaa,ujung bulan ini,cikgu.jadi hadiah untuk cikgu.
aku: ohhh,takpe, kalau awak nak bg hadiah harijadi kat cikgu, ujian minggu depan awk kena dapat A  untuk         subjek cikgu,boleh kan? 
murid 1: appuuu........ 
aku: aikk,tadi nak sangat bagi adiah kat cikgu.awk bagi keputusan yg cemerlang kat cikgu lah.bolehhhh??
murid 1: boleh,cikguuu..

Ya Allah, KAU permudahkan urusan anak-anak didikku menjawab soalan ujian mggu depan. semoga mereka diberkati. 

sedetik perasaan aku tetiba jadi sayu sebab keinginan si anak didik utk beli gelang semata-mata nak kasi kat aku padahal kemampuan si ayah membataskan keinginan itu. rasa mau menitis air mata bila dengar mulut kecil itu petah berkata..hhuhuhuh...

sebagai sifu,aku tak perlukan itu.yang aku mau,kejayaaan mereka dalam kehidupan,itu yang PENTING. 
arghhh, inilah kali pertama air mata menitis mengenangkan anak didik sejak menjadi guru.

sudahlah.ayuh kita lelap.
assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

eh,tak cayer??meh klikk!!

bestt sangattt