Iklan ini

Wednesday, April 11, 2012

Rabu yang berkata-kata sikit

macam lupak pulak hari ini hari RABU.mentang-mentang cuti umum kan.rasa macam AHAD pulak. biasa kalau entri hari rabu, tajuk nya WORDLESS WEDNESDAY. tapi aku nak melanggar hujum tajok (eh,ada ka hukum tajok??) sikit, biorla tajok ada lain pulak kan?

mlm ni aku nak story pasal mengawal amarah mengikut cara aku. kawan aku penah cakap, aku jenis jarang marah . yaa,aku memang tak suka nak marah.kalau aku marah,aaku jenis PENDAM.bahaya kan? aku ni ala-ala gunung berapi gitu. ko hado? aku salu ingat pesanan orang tua-tua, "kalau marah cepat tua". hahaha!! oleh sebab tanak TUA cepat,so aku pendam jak la marah aku.

tapi,sejak dua menjak ini,nafsu amarah makin menjadi-jadi.kadang-kadang,tak boleh nak pendam sebab boleh nampak dari riak muka yang berkerut-kerut menahan nak marah.paling BAHAYA bila cara nak lepaskan marah ialah memandu laju! OMG, tabiat ini sungguh buruk dan tak comel.aku harap tabiat ini dapat dihapuskan dengan segera.

lagi satu,bila aku pendam marah,aku DIAM.malas nak cakap.tapi dalam-dalam diam,siap ketap gigi rapat-rapat.naseb hari-hari aku amek kalsium untuk menguatkan gigi.kaalau tauk,habis patah berterabur gigi asyik kena ketap selalu.

cara lain pulak,aku pasang lagu kuat-kuat kat earfon.bior tak dengar bunyi-bunyi asing selain muzik.masa tu,memang PUAS sangat lah.

baru-baru ini,aku baru jumpa 1 cara nak redakan amarah iaitu dengan melayan karenah-karenah comel 13 0rang anak aku. bila melihat keletah dan berbual dengan mereka,terasa aku kembali ke zaman kanak-kanak.OHHH,INI SUNGGUH OHSEM! walau aku tak secomel mereka,tapi aku rasa perbualan kitorang pasal haiwan,kereta,ANGRY BIRD sungguh comel. teringat lagi awal minggu ini,aku memendam rasa amarah kat somebody yang SENGAL, masok kelas buat muka ketat.tapi bila tengok jak muka si 13 orang itu dengan laporan-laporan comel oleh mereka, terasaaaa hilanggg segala amarah. oh,terapi ini sungguh HEBAT! terasa macam betol-betol ada anak. hohohohohoh..

TAPI,yang paling penting sebenarnya dan yang paling afdal ialah istighfar banyak.buang semua setan-setan yang dok berkhemah kat dalam badan tu ha...

oklah,cukup dulu merapu.till then.
assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

eh,tak cayer??meh klikk!!

bestt sangattt